Naruszenie dyscypliny, odpowiedzialność karnoskarbowa

Ubezpieczenie odpowiedzialności na naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz od odpowiedzialności karnoskarbowej można włączyć do ubezpieczenia odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych w TUiR WARTA S.A. po wykupieniu KLAUZULI nr 1 – Ubezpieczenie kar dochodzonych na podstawie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Klauzula nr 1 daje ubezpieczonemu ochronę ubezpieczeniową w ramach odpowiedzialności karno-administracyjnej na podstawie przepisów Ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst Ustawy można pobrać TUTAJ) oraz w ramach odpowiedzialności karno-skarbowej na podstawie przepisów Ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (tekst Ustawy można pobrać TUTAJ)

Zakres ubezpieczenia zawartego na podstawie powyższej Klauzuli obejmuje zwrot (refundację)  Ubezpieczonemu przez WARTĘ następujących kosztów:

  1. wynagrodzenie Prawnika ustanowionego przez Ubezpieczonego,
  2. koszty Ekspertyz,
  3. koszty postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych lub postępowania karno-skarbowego, łącznie z należnościami dla świadków i biegłych w przedmiotowym postępowaniu,
  4. kary administracyjne lub sądowe oraz inne kary pieniężne, które Ubezpieczony musiał zapłacić powstałe w wyniku postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych, postępowania karno-skarbowego lub karnego objętego ubezpieczeniem, jeżeli powstały w wyniku Wypadku Ubezpieczeniowego objętego ubezpieczeniem na podstawie niniejszej klauzuli.

Oznacza to, że ww. koszty musi najpierw Ubezpieczony ponieść i je udokumentować, a następnie WARTA mu je zwraca.

Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje koszty powstałe w wyniku postępowania w sprawie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych lub postępowania karno-skarbowego wszczętego w okresie ubezpieczenia, lub karnego w sprawie o przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów  wszczętego w okresie ubezpieczenia  (Wypadek Ubezpieczeniowy).

Ochrona ubezpieczeniowa obejmuje wymienione wyżej koszty tylko wtedy, gdy postępowanie dotyczy czynu zabronionego mającego związek z wykonywaniem czynności zawodowych funkcjonariusza publicznego, który według zarzutu miał zostać popełniony w trakcie bieżącego okresu ubezpieczenia bądź wcześniej pod warunkiem, że funkcjonariusz publiczny był wtedy objęty ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej zawodowej funkcjonariusza publicznego zawartym w ramach Umowy Generalnej OC funkcjonariuszy w TUiR WARTA S.A.

Jeżeli Ubezpieczony zawiera umowę ubezpieczenia na podstawie Klauzuli nr 1 po raz pierwszy, bądź też po przerwie w korzystaniu ze wspomnianego ubezpieczenia, ochrona ubezpieczeniowa nie obejmuje kosztów postępowań wszczętych w ciągu pierwszego miesiąca od złożenia przez Ubezpieczonego pisemnej deklaracji przystąpienia do ubezpieczenia na podstawie niniejszej klauzuli (karencja).

WAŻNE: dodatkowy okres ubezpieczenia roszczeń

Dla osób rezygnujących w ubezpieczenia na podstawie niniejszej klauzuli w związku z odejściem z pracy lub przejściem na emeryturę lub rentę ochrona obejmuje również Wypadki ubezpieczeniowe mające miejsce w ciągu 36 miesięcy od dnia końca ochrony ubezpieczeniowej pod warunkiem, że roszczenia z nimi związane zostaną zgłoszone do TUiR WARTA bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 90-tu dni od dowiedzenia się o wszczęciu postępowania objętego ubezpieczeniem (dodatkowy okres ubezpieczenia roszczeń).

SKŁADKI ZA KLAUZULĘ nr 1

Składka dodatkowa za ubezpieczenie na podstawie KLAUZULI nr 1  jest następująca:

Wariant I: 30 zł od osoby przy limicie odpowiedzialności 15.000 zł dla naruszenia dyscypliny finansów publicznych i 10.000 zł dla odpowiedzialności karno-skarbowej lub

Wariant II: 40 zł od osoby przy limicie odpowiedzialności 30.000 zł dla naruszenia dyscypliny finansów publicznych i 15.000 zł dla odpowiedzialności karno-skarbowej lub

Wariant III: 100 zł od osoby przy limicie odpowiedzialności 30.000 zł dla naruszenia dyscypliny finansów publicznych i 30.000 zł dla odpowiedzialności karno-skarbowej.

Wariant IV: 130 zł od osoby przy limicie odpowiedzialności 40.000 zł dla naruszenia dyscypliny finansów publicznych i 30.000 zł dla odpowiedzialności karno-skarbowej

Jest to składka płatna jednorazowo w 12-miesięcznym okresie ubezpieczenia.

PONIŻEJ PREZENTUJEMY PAŃSTWU WYBRANE ZAGADNIENIA NA TEMTAT ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FIANANSÓW PUBLICZNYCH ORAZ ODPOWIEDZIALNOŚCI KARNOSKARBOWEJ

ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA NARUSZENIE DYSCYPLINY FINANSÓW PUBLICZNYCH

Czym jest odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych?

Jest to odpowiedzialność osobista osób wymienionych w Ustawie z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na podstawie przepisów tej Ustawy.

Osobami podlegającymi odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych są m.in.:

  1. osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych;
  2. kierownicy jednostek sektora finansów publicznych;
  3. pracownicy jednostek sektora finansów publicznych;
  4. osoby zobowiązane do realizacji projektu finansowanego z udziałem środków unijnych lub zagranicznych;
  5. osoby zobowiązane lub upoważnione do działania w imieniu podmiotu zobowiązanego do realizacji projektu finansowanego z udziałem środków unijnych lub zagranicznych.

Uwaga: katalog osób w ustawie jest znacznie szerszy.

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest m.in.:

  1. nieustalenie należności Skarbu Państwa, JST lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo ustalenie takiej należności w wysokości niższej;
  2. niepobranie lub niedochodzenie ww. należności albo pobranie lub dochodzenie tej należności w niższej wysokości;
  3. niezgodne z przepisami umorzenie ww. należności, odroczenie jej spłaty lub rozłożenie jej na raty albo dopuszczenie do przedawnienia tej należności;
  4. nieprzekazanie w terminie do budżetu w należnej wysokości pobranych dochodów należnych Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego;
  5. przekazanie lub udzielanie dotacji z naruszeniem zasad lub trybu przekazywania lub udzielania dotacji;
  6. przyznanie lub przekazanie środków związanych z realizacją programów lub projektów finansowanych z udziałem środków unijnych lub zagranicznych bez zachowania lub z naruszeniem procedur;
  7. nieopłacenie w terminie przez JSFP: składek na ubezpieczenia społeczne, składek na ubezpieczenie zdrowotne, składek na Fundusz Pracy, składek na FGŚP, wpłat na PFRON;
  8. niezgodne z przepisami o zamówieniach publicznych (wybrane elementy z art. 17): opisanie przedmiotu zamówienia publicznego, ustalenie wartości zamówienia publicznego, określenie kryteriów oceny ofert, nieprzekazanie do ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym UE lub niezamieszczenie w BZP ogłoszenia o zamówieniu.

UWAGA: Są to tylko wybrane przesłanki naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Kto wszczyna postępowanie o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (oskarżyciel)?

  • Pierwsza instancja (art. 57) – Rzecznik dyscypliny finansów publicznych Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych lub jego zastępca.
  • Druga instancja (art. 58) – Główny Rzecznik Dyscypliny Finansów Publicznych i jego zastępcy.

Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (art. 31):

  1. upomnienie;
  2. nagana;
  3. kara pieniężna;
  4. zakaz pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi – na okres od roku do 5 lat (w przypadku rażącego naruszenia dyscypliny f. p.).

Karę pieniężną wymierza się w wysokości od 0,25 do trzykrotności miesięcznego wynagrodzenia osoby odpowiedzialnej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie wysokości wynagrodzenia, o którym mowa w wyżej, karę pieniężną wymierza się w wysokości od 0,25 do pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia.

Koszty postępowania (art. 167) Każdy uznany za odpowiedzialnego za naruszenie dyscypliny  finansów publicznych zwraca – na rzecz Skarbu Państwa – koszty postępowania. Koszty te określa się ryczałtowo w wysokości 10% przeciętnego wynagrodzenia.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ KARNOSKARBOWA

Czym jest ryzyko karnoskarbowe?

Odpowiedzialność osobista wynikająca z pełnionej funkcji lub wykonywanego zawodu na podstawie przepisów Ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (KKS). Wynika z działań/zaniechań w obszarze finansowym i rachunkowym firmy lub innego podmiotu, np. jednostki samorządowej.

Kogo dotyczy ryzyko karnoskarbowe?

  • zawsze osoby fizycznej
  • zawsze osób zarządzających (art. 9§3 Kodeksu Karnego Skarbowego, art. 4 ust. 5 Ustawy o rachunkowości)
  • zawsze sprawcy czynu zabronionego (art. 1§1 KKS)

czyli w praktyce osób zarządzających i pracowników.

Odpowiedzialność karnoskarbowa dotyczy osób fizycznych, które wykonują czynności księgowe oraz czynności nadzorcze nad czynnościami księgowymi. Odpowiedzialności karnoskarbowej nie da się przerzucić na inną osobę. Ponadto artykuł 4 ustęp 5 Ustawy o Rachunkowości wprost definiuje osoby odpowiedzialne za podatki – jest to tzw. kierownik jednostki, czyli wójt, burmistrz, prezydent, dyrektor jednostki, zarząd, przedsiębiorca, wspólnicy w spółkach osobowych.

Kary w Kodeksie Karnym Skarbowym

Karą za wykroczenia skarbowe jest kara grzywny określona kwotowo (art. 47). Wysokości kar za wykroczenia skarbowe są określone w art. 48.

Karami za przestępstwa skarbowe są (art. 22):

  1. kara grzywny w stawkach dziennych;
  2. kara ograniczenia wolności;
  3. kara pozbawienia wolności.

Zgodnie z art. 22 § 2 KKS sąd może orzec zakaz prowadzenia określonej działalności gospodarczej, zakaz wykonywania określonego zawodu lub zajmowania określonego stanowiska na okres od roku do 5 lat. Ponadto, członek zarządu widnieje w rejestrze sądowym, co uniemożliwia mu piastowanie funkcji członka zarządu na 5 lat.

UWAGA:

Grzywna za wykroczenie skarbowe może wynieść od 424 zł do 84 840 zł.

Grzywna za przestępstwo skarbowe wymierzona przez sąd wyrokiem lub nakazem wynosi w roku 2023 od 1200 zł do 34 560 000 zł.